Close

Instynkty w samoobronie

PORADNIK #6

Instynkty:

działanie podświadome na które podczas sytuacji niebezpiecznej lub odczytywanej przez mózg jako niebezpieczna, mają wpływ 2 czynniki, instynkty naturalne oraz wkodowane / nabyte informacje i umiejętności.

Jako sytuacja niebezpieczna i w taki sposób przez mózg i organizm potraktowana może być sytuacja nie tylko napadowa, ale też silnie stresogenna, np. ważny egzamin, poważna przyszłościowa rozmowa, odbieranie wyników badań.
Działamy wtedy w sporej mierze instynktownie zgodnie z otrzymywanymi przez mózg sygnałami. Sygnały te to m.in. hormony uaktywniające nasze ciało do walki i obrony osobistej.
W chwili silnego stresu następuje wyrzut adrenaliny co pociąga za sobą łańcuch kolejnych fizycznych zdarzeń, które odczuwamy w całym ciele w postaci drżenia mięśni, silnego napięcia, ścisku żołądka, kuli w gardle, spłyconego oddechu, mocno przyspieszonej akcji serca, suchości w ustach, spoconych dłoni, oblewających potów, uczucia wzdęcia, apetytu, odrzutu od jedzenia, potrzebie opróżnienia pęcherza lub jelit, nudności itd.

Znacie? Nie musi wystąpić każdy z tych elementów jednocześnie, ale każdy z nas doskonale zna większość z nich.

Instynkty to te, które działają na ciebie zanim dobrze się zorientujesz.
Tak jak wtedy kiedy leci twoja ulubiona nuta w radio, a ty zaczynasz tańczyć.

Wracając do działania.
Kiedy dochodzi do sytuacji stresogennej warto jest znać swoje granice, możliwości, potencjały i umiejętności oraz potrafić kontrolować siebie.
Kontrola działań instynktownych pozwala na racjonalne zastosowane znanych technik obrony dostosowanych do sytuacji oraz napastnika. Znając siebie, swoje możliwości i posiadając choć minimalna wiedzę z zakresu samoobrony jesteśmy w stanie zwiększyć swoje szanse na wyjście obronną ręką z sytuacji niebezpiecznej.

Na początek poobserwuj siebie kiedy się denerwujesz, sprawdź co się dzieje z Twoim organizmem.
Porównaj te odczucia w różnych innych sytuacjach, w których czujesz, że tracisz poczucie bezpieczeństwa.
Ten ważny krok pozwoli Ci w sytuacji niebezpiecznej rozpoznać jak duże zagrożenie podświadomie zarejestrowałaś.
Może mieć to wpływ na sile Twojej reakcji.

Zobacz w jaki sposób postrzegasz swoje otoczenie kiedy się denerwujesz.

Czy widzisz tylko to co przed Tobą, czy rejestrujesz wtedy wszystko co się wokół Ciebie dzieje?

Czy zmienia się Twój tembr głosu i czy jego brzmienie ma wpływ na Twój poziom zdenerwowania.
Jeśli tak, naucz się go słyszeć, łatwiej będzie Ci się opanować, bo ten czynnik przestanie Cię rozpraszać.

Sprawdź jaka odległość stanowi Twoją strefę intymna i komfortu i co się dzieje kiedy ktoś ja przekracza, jak się wtedy czujesz i jak chciał/abyś zareagować.
Czy zachowasz wtedy spokój, zaczniesz się wycofywać i potulnieć czy uruchomisz destruktora walczącego o swoje terytorium?
Określenie którą z tych postaci jesteś pozwoli Ci w procesie pozyskiwania wiedzy z zakresu samoobrony skupić się najbardziej na tych środkach zaradczych, których będziesz w stanie realnie użyć w sytuacji zagrożenia.

Instynkty należy kontrolować i świadomie pomóc im działać w naszej obronie.
Natomiast odruchy bezwarunkowe takie jak zmiana głosu, płacz czy nawet puszczenie pęcherza są naturalnymi i jak najbardziej normalnymi zjawiskami, które mogą wystąpić podczas sytuacji silnie stresującej dlatego uświadomienie sobie tego zjawiska jest bardzo ważne by w realnym niebezpieczeństwie nie odbierać ich jako dodatkowych elementów wywołujących strach i zdenerwowanie, którego opanowanie ma kluczową rolę w samoobronie.
————————–

Trzymajcie się bezpiecznie 

Marta i Dominika

 

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

stat4u